Mobile Friendly Test

Od kilku lat na blogach i grupach webdeveloperskich regularnie pojawia się fraza mobile first, która jest ściśle związana z narzędziem udostępnianym przez Google – Mobile Friendly Test. Wyrażenie mobile first opisuje szczególne podejście do tworzenia stron internetowych: witryna jest projektowana w pierwszej kolejności tak, aby dobrze prezentowała się i działała prawidłowo na telefonach oraz tabletach.

Mobile Friendly Test

Narzędzie dla Webmasterów

Google Analytics
Google Analytics

Każdy właściciel strony zainteresowany ruchem w swoim serwisie prędzej czy później trafia na Google Analytics.

Google Ads
Google Ads

Jedna z najpopularniejszych usług dostarczanych przez Google, pozwalająca na natychmiastowe umieszczenie reklamy.

Mobile Friendly Test
Mobile Friendly Test

Na grupach webdeveloperskich pojawia się fraza mobile first, która jest związana z narzędziem udostępnianym przez Google – Mobile Friendly Test.

PageSpeed Insights
PageSpeed Insights

Jeśli szukasz sposobu na sprawdzenie szybkości ładowania strony internetowej, możesz włączyć PageSpeed Insights.

Komputery stacjonarne i laptopy schodzą na drugi plan. Oczywiście nie chodzi o zaniedbanie strony w wersji desktopowej – po prostu jest ona tworzona wtórnie do wersji mobilnej.

Podejście to jest adekwatne do zmian zachodzących w globalnej sieci. Coraz większa liczba internautów to osoby przeglądające strony właśnie na urządzeniach mobilnych.

Mobile Friendly i SEO

W mobile first nie chodzi wyłącznie o wygodę użytkownika, ale również o pozycjonowanie strony. Złożone skrypty wyszukiwarek analizują witryny pod kątem przyjazności dla użytkowników mobilnych. Sprawdzają prawidłowość wyświetlania się strony na telefonach i tabletach oraz prędkość wczytywania się witryny na urządzeniach z małymi ekranami. Wynik takich „testów” ma wpływ na pozycję adresu strony na liście wyników wyszukiwania. Może się zdarzyć, że witryna świetnie działająca na laptopie jest chętniej wyświetlana użytkownikom komputerów, a jednocześnie użytkownicy telefonów rzadko widzą ją w wynikach wyszukiwania ze względu na brak optymalizacji pod urządzenia mobilne.

Co daje Mobile Friendly Test?

Mobile Friendly Test to proste narzędzie stworzone przez Google. Pozwala ono na sprawdzenie, czy według twórców wyszukiwarki Twoja witryna jest przyjazna urządzeniom mobilnym. Jeśli chcesz sprawdzić, czy przypadkiem pozycjonowanie lub wyniki sprzedażowe nie są zaburzane przez słabą optymalizację mobilną, wpisz w wyszukiwarkę „Mobile Friendly Test”, a następnie wklej adres swojej witryny w okienku, które się pojawi. Narzędzie wyświetli jasny komunikat, mówiący o tym, czy strona jest mobile friendly czy też nie. Przy okazji w wynikach diagnostyki mogą pojawić się zalecenia dotyczące poprawy użyteczności witryny na urządzeniach mobilnych.

Na stronie googlowego testu można wkleić nie tylko link do witryny, ale również jej kod. To przydatna opcja dla deweloperów, którzy chcą na bieżąco optymalizować pisaną stronę.