PageSpeed Insights

Jeśli szukasz sposobu na sprawdzenie szybkości ładowania strony internetowej, możesz włączyć PageSpeed Insights. To narzędzie stworzone przez Google, które określa wynik prędkości podawany w zakresie od 0 do 100. Za pomocą PageSpeed Insights osobno sprawdzisz prędkość wczytywania swojej witryny na komputerach i telefonach.

Wynik Page Speed Insights dla domeny monsterpc.pl

Narzędzie dla Webmasterów

Google Analytics
Google Analytics

Każdy właściciel strony zainteresowany ruchem w swoim serwisie prędzej czy później trafia na Google Analytics.

Google Ads
Google Ads

Jedna z najpopularniejszych usług dostarczanych przez Google, pozwalająca na natychmiastowe umieszczenie reklamy.

Mobile Friendly Test
Mobile Friendly Test

Na grupach webdeveloperskich pojawia się fraza mobile first, która jest związana z narzędziem udostępnianym przez Google – Mobile Friendly Test.

PageSpeed Insights
PageSpeed Insights

Jeśli szukasz sposobu na sprawdzenie szybkości ładowania strony internetowej, możesz włączyć PageSpeed Insights.

Warto zweryfikować szybkość w obu przypadkach, ponieważ wyniki mogą się znacznie różnić. Strona, która uzyska powyżej 90 punktów na komputerach, może dostać zaledwie połowę tego wyniku na urządzeniach mobilnych.

Jak korzystać z PageSpeed Insights?

Korzystanie z PageSpeed Insights jest bardzo proste – wystarczy wkleić link do swojej strony i kliknąć „Analizuj”, żeby po kilku sekundach otrzymać wyniki. Narzędzie wyświetli takie dane, jak czas do pierwszego wyrenderowania treści, czas do pełnej interaktywności, maksymalne potencjalne opóźnienie czy indeks szybkości.

Znacznie trudniejsze od samego sprawdzenia wyniku jest dostosowanie strony w taki sposób, aby otrzymała ona większą ilość punktów. Czynności optymalizacyjne zazwyczaj wymagają wiedzy webdeveloperskiej. Poprawki dotyczą zwykle modyfikacji arkuszy CSS oraz skryptów JavaScript. PageSpeed Insight może zalecać np. minifikację CSS, usunięcie nieużywanych arkuszy CSS, wyeliminowanie blokującego stronę kodu JS czy zmniejszenie ilości przekierowań. Część zaleceń może również dotyczyć obrazów – wybranie lekkiego formatu oraz odpowiednie skompresowanie grafiki pozwolą na zwiększenie liczby punktów. Dobrym pomysłem jest również osobne dostosowanie dużych obrazów do rozmiaru urządzeń mobilnych.

Dlaczego warto korzystać z PageSpeed Insights?

Google PageSpeed Insight jest źródłem wielu ważnych informacji na temat szybkości działania strony i warto sięgnąć po to narzędzie, aby poprawić doświadczenie użytkownika oraz zwiększyć konwersję. Prędkość witryny może mieć też wpływ na pozycjonowanie – prawdopodobnie jest to jeden z parametrów uwzględnianych przez wyszukiwarkę Google. Poza tym pozycjonowanie strony i jej szybkość są również powiązane przez inne czynniki takie jak liczba odrzuceń – gdy strona wczytuje się zbyt długo, użytkownik traci cierpliwość i wraca do Google, a wyszukiwarka „odnotowuje”, że ten wynik nie dał oczekiwanego rezultatu.

Z drugiej strony trzeba pamiętać, że PageSpeed Insights nie jest wyrocznią i nie przesądza o jakości strony. Zdarza się, że googlowe narzędzie podaje wskazówki, których wprowadzenie byłoby czasochłonne, nieopłacalne lub utrudniałoby modyfikację strony w przyszłości.